Ofte stillede spørgsmål

Herunder har vi samlet de oftest stillede spørgsmål fra jer borgere til den nye ordning. Vi tilføjer løbende nye spørgsmål.

Finder du ikke dit svar her eller på de andre sider om den nye ordning, er du velkommen til at kontakte os på mail eller telefon.

Får jeg poser til madaffald?

Når du får leveret den nye 2-delte beholder til rest- og madaffald, får du samtidig 3 ruller grønne poser, der skal bruges til madaffald.

Får jeg udleveret en køkkenspand?

Nej, vi udleverer ikke automatisk køkkenspande til alle, da erfaringer fra andre kommuner viser, at mange blot bliver kasseret. Alle interesserede kan i stedet afhente en gratis køkkenspand på vores genbrugspladser. 

Sommerhuse, der skal benytte fællesløsninger vil få udleveret en køkkenspand.

Kommer der piktogrammer på beholderne?

Ja, vi sørger for, at der kommer klistermærker med de nationale piktogrammer på beholdere, både den nye og dem, du skal beholde.

Får jeg udleveret piktogrammer?

Nej. Piktogram-klistermærker til indendørs sortering vil ikke blive leveret automatisk til alle. Er du interesseret i et ark med piktogrammer, kan du bestille det ved at sende en mail til til affald@assensforsyning.dk (først fra marts 2023).

Hvordan ser de nye beholdere ud?

  1. Den nye beholder til mad- og restaffald har to låg, der åbner til siden.
  2. Genbrugsbeholderen er som du kender den med ét låg og to rum. 
  3. Beholderen til plast og mad- og drikkekartoner er din nuværende beholder til dagrenovation.

Når vi udleverer den nye beholder, sætter vi samtidig piktogrammer på de andre beholdere. Der kommer piktogrammer både på låget og bagsiden af beholderne.

Nye beholdere med piktogrammer

Hvornår får jeg nye beholdere?

Vi starter uddeling af de nye beholdere den 3. april 2023.

Hvad er priserne ?

Vi kan desværre ikke oplyse, hvad priserne vil blive.

Taksterne vil blive meldt ud, så hurtigt som muligt, efter at der er blevet godkendt af Assens Byråd.

Taksterne kan først beregnes, når alle afsætnings-/kørselskontrakter er indgået, d.v.s. aftaler med renovatør, med forbrændingsanlæg samt med behandlingsanlæg for de genbrugelige fraktioner. Da det først er herefter ved, hvad udgifterne i forbindelse med den nye sortering er.

Når taksterne er beregnet, skal de godkendes af Assens Byråd inden de kan offentliggøres.

Hvorfor skal jeg vælge nu ?

Du er blevet bedt om, at tage stilling til, om din nuværende dagrenovationsbeholder vil være stor nok til fremover at skulle indeholde mælke-/juice-/madkartoner og hård og blød plast.

Dette beder vi om, da der skal købes beholdere hjem, så vi er klar til at køre dem ud fra april. 
Hvis du ikke vælger nu og det viser sig, at din beholder er for lille, vil der være mulighed for at få byttet beholderen gratis, til og med august 2023.

Vi spørger også om du ønsker at tilmelde dig ugetømning i juni, juli og august. Dette gør vi da vores renovatør ønsker et overblik over, ca. hvor mange der skal køres hver uge, når de skal lave ruteplanlægning til den nye ordning.
Hvis du ikke vælger sommerugetømning nu, kan du gøre det til og med marts 2023.

 

Ny sortering i din husstand

Hvilke 10 typer affald?

Fremover skal alle danskere sortere deres affald i 10 forskellige typer. Få overblikket her